Tygrova Stezka || Recenze

12. září 2014 v 17:54 | Lory |  Recenze
Víra. Důvěra. Touha. Jak daleko byste zašli, abyste zachránili svou jedinou lásku?
Originální název: Tiger's Quest
Díl: 2
Anotace: Kelseyino poslední léto bylo šílené. Tak šílené, že by tomu nikdo nevěřil. Vedle toho, že musela bojovat s hordou zákeřných opic a putovat indickou džunglí, se zamilovala do Rena, tři sta let starého prince. Nové nebezpečí teď Kelsey přinutí, aby se vydala za dalším indickým dobrodružstvím s Renovým bratrem, záporákem Kishanem a nepravděpodobná dvojice si začne klást otázky ohledně svého skutečného osudu. A Renův život visí na vlásku stejně jako pravda v Kelseyině srdci. Tygrova stezka je strhující pokračování tygří ságy, v níž se trojice hlavních hrdinů dostane zase o krůček blíž k prolomení prastaré kletby, která je svazuje.
Nakladatelství: CooBoo
Autorka: Colleen Houcková
Rok vydání: 2012
Žánr: romantické, fantasy, love story, dobrodružné, akční
Prostředí: Oregon (Amerika), Indie...
Počet stran: 471
Úryvek: "Co je? Čemu se tak směješ?" "Odstup na chvíli Kels." Uhnula jsem mu a on chytil dýni do ruky. "Nevím, co se mi tu snažíš dokázat, ta dýně se prostě ani nehne." Kišan s dýní otočil a zatlačil. "Je to koule na dveřích, Kelsey." Zasmál se."
A tuhle ukázku jsem si nemohla odpustit: "A co když spadneš ty?" "Kočky ze stromu nepadají pokud samy nechtějí."
Ukázková kapitola k přečtení zde.

Mé hodnocení:

DĚJ
Tuto knihu mám doma již od jejího vydání, tedy něco okolo dvou let a celé ty dva roky se chystám k tomu, že si ji konečně přečtu. Znáte takový ten pocit před prázdninami, kdy máte na plánu přečíst strašně moc knih, ale pak když skončí, najednou si uvědomíte, že jste ze svého seznamu nestihli splnit vůbec nic? Tak přesně takto se teď cítím já, měla jsem toho v plánu tolik a nakonec jsem přečetla sotva tři knížky a mezi ně patří i Tygrova Stezka. (V souvisloti s tím se můžete do budoucna těšit na zbylé dvě knihy, které jsem přečetla a to je Tygrova Plavba a Syn: V moci démonů. Tentokrát jsem také zkusila jiný typ recenze, mě osobně to víc vyhovuje a přijde mi to přehlednější, tak uvidíme jaké budou ohlasy) Mám-li se přiznat, tuto knihu jsem začala číst už před těmi dvěma lety, kdy jsem si ji koupila, jenže jsem se dostala sotva do poloviny a se čtením praštila. Před prázdninami jsem v knihovničce narazila na zbylé díly knihy a zastesklo se mi, že to tu tak leží ladem, aniž bych je měla přečtené a tak jsem se pustila znovu do prvního dílu - jeden by nevěřil, kolik informací mu napoprvé uniklo - a jelikož jsem ho měla za pár dnů přečtený, vrhla jsem se i na díl druhý. A zde se pozastavím.
Tygří sága je moje nejoblíbenější knižní serie, ale mám-li srovnat díly, které jsem zatím četla, tak ten druhý je nejslabší z nich všech. Celá první polovina knihy je prakticky o ničem, celá její pointa spočívá v tom, že se Kelsey neustále lituje a vypisuje své pocity na tisíc možných způsobů, pak si usmyslí, že začne shánět jiné kluky, aby tak utěšila smutek a bolest ze ztráty Rena, ovšem tato část knihy je taky o ničem. Celé dějství v Oregonu nemá žádný větší smysl než neustálé litování, teprve v Indii se začalo konečně něco dít a Kels se přestala tolik litovat - neměla na to totiž čas. Bylo pro mě docela překvapivé, když se Ren objevil v Oregonu a ještě více to, že se tam objevil i Kišan. Nechápu jednu docela podstatnou věc, když se Ren a Kelsey tak moc milovali, proč si neodpustili celé to divadélko v Oregonu a nebyli spolu rovnou? To bylo prostě trapné a možná bylo i tak trochu vidět to, že autorka nevěděla o čem psát a chtěla tak příběh co nejvíce natáhnout. Lokeš byl ovšem ve hře vítanou kartou, s jeho příchodem se změnila i atmosféra a děj knihy, za což jsem byla vděčná. Bylo zvláštní sledovat, jak se kniha z romantické a pochmurné love story změnila doslova v akční trhák. Ta změna byla takřka hmatatelná ve vzduchu, když byli všude okolo Lokešovi lidé, stříleli uspávací šipky a vrhali sítě, aby tak pochytali potulující se tygry (tuto poznámku jsem si nemohla odpustit). Dalším zajímavým a též vítaným objevem, který nám druhý díl ságy přinesl, byla Kelseynina "super" schopnost metat plameny a tepelnou energii. Rozhodně jsem nic podobného nečekala. Dějství knihy od únosu Rena a pokusu Kišana s Kels najít další dar pro bohyni Durgu se mi líbilo ovšem nejvíc. Nevím proč, ale z první knihy jsem brala Kišana jako nepřítele a pořád jsem si v duchu říkala "Zatraceně Kels, vypadni od něj a jdi za Renem!" Ale v druhém díle jsem si ho neskutečně oblíbila a jsem nehorázně ráda, že mu Colleen věnovala více prostoru, aby ho čtenáři mohli lépe poznat. Je těžké rozhodovat se mezi Renem, kterého mám v oblibě od jakživa a Kišanem, ale mám takové podězření a důvod si myslet, že mám teď více v oblibě Kišana, ale o tom více u postav. Co se zápletek v honbě za proroctvím týče, tak ty byly skutečně povedené a často opravdu originální. Zkoušky čtyř domů byl skvělý nápad, jen se mi zdá, že ty dýně se mohly promyslet trochu lépe. A Everest i s medvědem byli také dobrý nápad. Nejvíce mě ale dostal konec knihy, to jest záchrana Dhirena. Byl to totiž doslova skok z příjemné fantazy emforie do akční téměř špionské knihy. Tady se mi hlavně líbilo retrospektivní vyprávění, že jste prakticky až do konec tak úplně nevěděli o co jde, autorka vás navnadila, ale víc už nic, musíte si to přečíst dál. Když se Kels s Kišanem a panem Kadamem podařilo Rena vysvobodit, hned jsem věděla, že je něco špatně. Proto mě ani závěrečný titulek, že si nechal vymazat paměť, vůbec nepřekvapila. Zakončení knihy bylo mistrovské, zápletka dokonalá. Bylo to doslova geniální, ustřihnuté v tom nejlepším - z pohledu čtenáře je to k vzteku, z pohledu autora geniální tah.

Tiše tkají člunky stavu a odvíjejí čas,
tkají osud lidský v neviditelný vzor,
pod rukou tkalce osud a život proplétá se a člunky věčnosti plují vstřív.

Některé vedou vlákno barvy stříbra,
i zlatá niť jak úsvit plátno rozzáří,
často však látku odstín tmavý tvoří,
jen vlákno temné smí se tkát.

POSTAVY
Kelsey - Kelsey jsem si v prvním díle oblíbila. Byla to obyčejná holka, které toho moc nezbylo, neměla jednoduchý život, ale nevzdala se a bojovala, zároveň se stejným odhodálním pomáhala ostatním. Prakticky vzato jela do Indie, kde v životě nebyla, aby pomáhala úplně cizím lidem. Jenže v druhém díle se můj pohled na ní značně změnil. Přišla mi tak neskutečně ufňukaná, během čtení jsem se nemohla ubránit poznámkám typu: "Tak už se sakra seber! Přestaň se litovat a dělej něco!" Chovala se jako jedna z těch dnešních holčiček, které ve dvanácti letech chtějí spáchat sebevraždu z "nešťastné lásky". Stačí se vylít z pocitů jednou nebo dvakrát, kdo to taky nedělá, že? Ale celou polovinu knihu básnit o tom, jak strašně moc ho miluje, přičemž to ona se takřka bezdůvodně rozhodla ho tehdy opustit, to bylo i na mě moc. Myslím, že si nezaslouží ani Rena ani Kišana, jsou na ní až moc milí. Její chování v Indii se zlepšilo, protože jak už jsem řekla, na sebelitování tam neměla čas. Teď jsou mé názory a pocity smíšené, nemůžu přesně říct, jaká mi připadá.

Ren - Občas až přespříliš velký romantik, na první pohled dobře promyšlená postava, na druhý pohled prázdný. On je velká neznámá. Netvrdím, že by se mi v životě někdo takový nelíbil, ale v jeho povaze a osobnosti se omýlá pořád dokola to samé, to není ono. A ať už byl jeho důvod k vymazání paměti jakýkoliv, tenhle skutek mu nejspíš nikdy neodpustím, hlavně to jak se později (to už předbíhám z dalšího dílu) choval arogantně a neohleduplně.

Kišan - Jak už jsem také psala, z počátku jsem ho neměla ráda, ale v tomto díle jsem si ho přímo zamilovala (obrázek nad - škoda jen, že to ještě nezfilmovali, toho herce bych milovala). Je to podle mě mnohem promyšlenější postava než Ren, má velice zajímavou minulost a líbí se mi jeho chování, je pestrý a okouzlující, pořád se chová vtipně a jako malý kluk i přesto, že je mu více než tři sta let. Navíc si mě dostal když pronesl něco ve smyslu, že nosí černou a je černým tygrem, protože se mu zdá, že ho vystihuje. Zlatíčko. Musím ale odporovat anotaci, on není záporná postava, naopak je to kladná postava a černá nemusí vždycky nutně znamenat zlo, což by si měli mnozí uvědomit.

Pan Kadam - Všechno vím, všechno znám aneb neodmyslitelná postava doprovázející nás od začátku série. Je to sympatický "starší" muž, bez kterého by ti tři zmínění nedali ani ránu. Názor na něj mám pořád stejný a je jedině kladný.

Nillima - Je milá a okouzlující osoba, jakási prapraprapra...vnučka pana Kadama, kterou jsem si také moc oblíbila. Její role sice není zas tak důležitá, ale i přes to bychom se bez ní neobešli.

Li - Jako jediného z těch tří kluků, se kterými Kels koketovala v Oregonu, jsem si ho oblíbila. Byl to podle mě v pohodě člověk a je škoda, že už se v knize nejspíš neobjeví a že jeho role byla tak nepatrná v porovnání s ostatními. Někomu takovému bych se určitě nebránila.

STYL PSANÍ
Colleen Houck patří mezi jedny z mých úplně nejoblíbenějších spisovatelek a vzorů. Umí skvěle popsat detaily a využívá k tomu všemožná originální přirovnání, u kterých se člověk musí občas i zasmát. Líbí se mi na ní, jak dokáže popsat pocity a vy se hned do dané postavy či situace úplně vcítíte. Umí napnout, neprozradí vše najednou, vždycky jen něco naznačí a pak dlouho nic, než naznačí něco dalšího či se vyklube na svět celé překvapení. Určitě je to autorka na úrovni a její styl psaní je velmi kvalitní. Na druhou stranu musím vytknout, že některé části knihy mi připadaly až přespříliš sladké a takové utahané, někdo jiný to tak možná nevidí, ale já bych tam místy potřebovala více akce.

OBÁLKA
Obálka knihy je skutečně vydařená. Stejně jako ty předchozí, je nádherně zdobená, hlava černého tygra se zlatými ornamenty připomínajícími Indii. Název je pěkným písmen a jméno autorky je hezky umístěno. Jediné, co mě mrzí je to, že ačkoliv obálka není matná a krásně se blýská, tak zde Kišan nemá ty zářící oči, jako měl na obalu prvního dílu Ren, podle děje je to sice pochopitelné, protože to právě Renovy oči Kels vždycky popisovala jako kobaltově zářící a neodolatelné, ale je to zkrátka vůči Kišanovi škoda, protože má určitě taky krásné oči.

TRAILER
Je jednoduchý, je výstižný, je krásný. Napne vás a ta hudba je fascinující, nemám co vytknout.

MŮJ CELKOVÝ NÁZOR NA KNIHU
Miluju tuhle sérii a ačkoliv má vše svoje mouchy, zamilovala jsem se do všech knih, tedy i do této knížky. Autorka umí úžasně psát, napnout čtenáře a popsat detaily, děj je i zápletka je originální a garantuji vám, že minimálně jedna z postav se stane vaším oblíbencem. Jediné, co mohu nakonec dodat je to, ať si tuhle knížku určitě přečtete, vřele doporučuji, to čtení stojí za to a jelikož všichni víme, jak často já čtu - nečtu skoro vůbec, protože mě žádná kniha nikdy nebaví - tak je tohle opravdu pocta.

Celkově knihu hodnotím:
(91%)

Obálku hodnotím: