Divergence || Recenze

7. listopadu 2014 v 16:16 | Lory |  Recenze
Jedna volba tě změní.
Originální název: Divergence
Anotace: Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.
Díl: 1
Nakladatelství: CooBoo
Autorka: Veronica Roth
Rok vydání: 2012/05
Žánr: Sci-fi, akční, román, fantasy, drama
Prostředí: Chicago v budoucnosti
Počet stran: cca 344
Úryvek: První kapitolu knihy si můžete přečíst zde.
Mé hodnocení:

"Radši umřu, než abych všechno ztratila, než žít mimo frakci."

DĚJ
Na knihu Divergence jsem se chystala už opravdu hodně dlouho a těšila jsem se, až si ji jednoho dne přečtu. Nebylo to ani tak z toho důvodu, že v dnešní době na ni narazíme prakticky všude a je celosvětově známá, ale hlavně proto, že vím o docela dost lidech, kteří ji četli a všichni zastávají stejný názor: tudíž, že se jim kniha líbila ba co víc, že je fantastická a jsou z ní nadšení. Já nebudu tvrdit, že mě Divergence zklamala, to vůbec ne, lhala bych kdybych řekla, že mě vůbec nechytla, ale pochopte mne, je to něco celosvětově proslulého, tak jsem podle těch řečí, co jsou a byly na toto téma vedeny, očekávala něco víc.
První polovina knihy mě vůbec nebavila. Jedna věc je, že mi hned od začátku nesedl styl psaní, ale budiž, na to bych si zvykla, horší bylo, že se mi zdálo, jako bych se za sto nebo dvěstě stran vůbec nepohnula z místa s dějem. Všechno to působilo tak natahaně a bez života, bez jiskry, která čtenáře nutí, aby nemohl od písmenek odtrhnout oči. To jsem hluboce postrádala. Budiž, řekněme, že každá kniha potřebuje nějaký rozjezd, ale tohle bylo moc dlouhé. Celé zkoušky byly strašně zdlouhavé a nudné a potom začátek ve frakci, to bylo totéž, navíc pak předvídatelné. Až potom, co se Tris více začlenila do Neohrožených - což mi bylo jasné od začátku, že se rozhodne zrovna pro tuhle frakci - kdy se dostal výcvik do vyššího stadia a začala se bavit se Čtyřkou, případně podnikla ten svůj "uprchlický výlet" za Calebem, jsem začala mít pocit, že to o něčem je.
Přiznám se, že u konce knihy byly okamžiky, kdy jsem se vážně začetla natolik, že jsem ani nevnímala okolí. Byly to scény s Tobiasem a Tris, simulace nebo boje po podání séra, to se mi líbilo, ano. Kniha měla rozevřený konec, ale víte vy co? Mě nic netáhne k tomu, abych v dohledné době četla i druhý a třetí díl. Nevím, nechce se mi, ale přitom to není tak, že by mne to nebavilo, jen to prostě ve mě nezanechalo ten plamen nadšení. Celkově bych to zhodnotila asi tak, že byl opravdu dobrý náměť na děj s dobrou pointou, tu musím autorce pochválit, především to hlavní poselství, že ať už si lidstvo za svou existenci projde lecčím, protrpí lecco a bude se sebedokonalejším systémem snažit zabránit vzpourám a bojům, nikdy to nebude fungovat. Vždycky se najde někdo, kdo bude chtít ostatním velit, jako to v tomto případě byla Sečtělost s vůdci Neohroženosti. Je to zcela vymyšlený příběh, ale i přes to tak skutečný. Jak už jsem řekla, podle mě to byl dobrý nápad a myšlenka, jen si myslím, že nebyl zrovna ideálně podán. Nejspíš je v tom taky tak trochu vada překladatelů, to občas bývá, ale i přes to si myslím, že se to dalo napsat lépe. Příběh do sebe zapadal jako dílky skládačky a to se mi líbí, jenže ten způsob, jakým do sebe zapadal. Moc utahané...

"We believe in ordinary acts of bravery, in the courage that drives one person to stand up for another."

POSTAVY
Beatrice - Ráda bych řekla, že na mě působila jako fajn a sympatická holka, jenže to bych svým způsobem lhala. Místy mi přišla totiž dost proti srsti a nepříjemná, především jsem s ní v několika ohledech a rozhodnutích vůbec nesouhlasila, ale tady už se jedná hlavně o pohled konkrétního člověka. Jako postava je dobře vymyšlená a má zajímavé pocity či myšlenky, jen já jsem jí už kolikrát měla prostě plné zuby - ano, opravdu takhle mluvím o hlavní hrdince, jenže jsem si to nemohla odpustit.

Tobias - Tobias neboli z počátku Čtyřka, protože má strach pouze ze čtyř věcí, se mi zamlouval už od té doby, kdy pomohl Tris ze sítě, oblíbila jsem si ho od samého začátku. Je to podle mě neskutečně příjemná a velká osobnost, nemá pěknou minulost, ale moc to nedává najevo, za což ho obdivuji. Líbí se mi jeho chování i celkový styl vyjadřování a tak podobně. Pro mě je to nejoblíbenější postava z celé knihy. Vysnila jsem si ho a opravdu ho mám ráda, jenže pak jsem udělala tu chybu a podívala se na asi deset minut filmu a pár fotek z googlu - jakou to stvůru to z něj v tom filmu udělali! Ze všech!

Christina - Ze začátku jsem ji neměla moc ráda, ale pak jsem si ji poměrně dost oblíbila. Jsem ráda, že se dala dohromady s Willem, jen mě mrzí, jak to nakonec dopadlo, sice nevím, jak se zachovala či jestli vůbec přežila, to se v knize nepíše, ale určitě to nebylo zrovna příjemné. Působila na mě sympaticky, mile, chvíli jako drsňák, ale na druhou stranu i jako úplně obyčejná holka, co se zajímá o oblečení a kluky.

Will - Možná to je kvůli jménu, možná ne, ale od začátku mi přišel fajn. Na závěru knihy jsem potom trochu zaváhala, kvůli jedné jeho reakce, ale nakonec můj názor zůstal stejně kladný. Protože nechci nijak spoilerovat těm, kteří knížku nečetli a chtějí si ji přečíst, tak neprozradím, jak dopadl, jen řeknu, že jsem to nečekala a byla jsem z toho poměrně dost rozpoložená a nesvá.

Eric - Osoba, kterou od prvních řádků, na kterých se objevil, upřímně nesnáším. Každá kniha potřebuje záporáka, ale já mám většinou záporné role či postavy ráda, ovšem tady jsem si byla od začátku jistá, co k němu pociťuji: nenávist.

Jeanine - Strůjce všeho neštěstí, to právě ona stojí za původem zla a vzpoury. Je nezbytné, aby se v ději někdo takový objevil, Jeanine je dobře promyšlená a sedí mi jako záporák, to ovšem stejně nezabrání tomu, že v lásce ji rozhodně nemám.

"I have a theory that selflessness and bravery aren't all that different."

STYL PSANÍ
Jak už jsem se jednou zmínila nahoře, styl psaní mi od začátku knihy zrovna dvakrát do noty nepadl. Nejsem zvyklá číst knihy psané v přítomném čase, je to takové zvláštní, ale o to ani tak nejde, spíše mi vadila některá použitá přirovnání a slovní obraty. Popisy toho, co se děje, na mne občas taky půsbily tak skoro až nuceně. Nedokázala jsem se u toho tolik odvázat nebo napnout, jak bych chtěla, jak bych u každé dobré knihy měla a chtěla. Veronica Roth je dobrá spisovatelka a to, že se její knihy staly tak známé, určitě není bezprávé, jen tímhle chci říct, že mě její styl psaní moc nesedl, to ovšem neznamená, že píše špatně. Záleží na individuálním přístupu, co se nelíbí mě, může někdo druhý milovat.

OBÁLKA
Myslím, že v tomto případě konečně nemám co vytknout. Grafika je přehledná, nepřeplácaná a přitom propracovaná. Symbol Neohroženosti uprostřed, pod ním město Chicago v odrazu velkoleposti a úpadku zároveň. Mám ráda modrou barvu a ta je tady pěkně zkombinována s tou šedí, stejně tak i písmo mi skvěle ladí k pozadí a vzorům. Tady má ode mne Divergence plný počet.

TRAILER
Trailer je pěkný, ačkoliv nevím, jestli bych si kvůli němu knihu koupila - i když narovinu, já se většinou na trailery ke knížkám dívám až potom, co je dočtu, nebo vůbec. Zaujal mě tu ale takový drobný detail, kterého si možná každý hned na poprvé nevšimne: a to zvuk jedoucího vlaku na konci videa. Nevím proč, ale mě se to strašně líbí, ta symbolika, souvislost. To byl dobrý tah!
Kdo by měl zájem, zde se můžete podívat na trailer filmového zpracování. Viděla jsem asi počátečních dvacet minut a byla jsem dost zklamaná, trailer mě ale zase navnadil zkusit to tentokrát dokoukat. Sice jsem nešťastná ze stvárnění postav, ale teď se bavíme o knize... kdo by chtěl mít zkrátka lepší obrázek, tak tady má možnost.

MŮJ CELKOVÝ NÁZOR
Divergence. Kniha mnoha názorů. Světový velehit a trhák. Očekávala jsem toho od Veronici Roth mnohem víc, ale nakonec nemohu říci, že bych byla vyloženě zklamaná, své kouzlo ta kniha měla. Má úchvatnou myšlenku a pointu, jen u toho podání a ztvárnění mi to pokulhává, já a její styl psaní jsme si zkrátka zrovna dvakrát do oka nepadli. Jde o názor konkrétního člověka, tudíž bych vás nerada odradila a doporučuji vám si tuhle knihu přečíst, protože pro pochopení a srovnání to za to stojí.

Celkově knihu hodnotím:
(75%)

Obálku hodnotím: