Hraničářův učeň: Rozvaliny Gorlanu || Recenze

22. května 2015 v 16:20 | Lory |  Recenze
Originální název: The Ruins of Gorlan
Anotace: Will je na svůj věk malý, ale zato je hbitý a neobyčejně bystrý. Celý život snil o tom, že se stane slavným rytířem jako otec, kterého nikdy nepoznal, ale do bojové školy na hradě Redmontu ho pro malý vzrůst nepřijmou. Místo toho se dostane do učení k Haltovi, tajemnému hraničáři, jehož záhadnou schopnost neviditelně se pohybovat lidé přičítají černé magii. Will se postupně učí používat zbraně hraničáře: luk a šípy, šedozelenou pláštěnku a houževnatého malého ponyho. Ačkoli Will nemá meč ani velkého koně, po kterých tolik toužil, zjistí, že dobrý hraničář je pro království stejně důležitý jako slavný rytíř. A když se s Haltem vydá na nebezpečnou výpravu do pustiny, aby vystopoval děsivé tvory, kteří se chystají zabít krále, zjistí nakonec, že hraničářské zbraně nejsou tak špatné…
Díl: 1
Nakladatelství: Egmont
Autor: John Flanagan
Rok vydání: 2004 (ČR 2008)
Žánr: fantasy, akční, dobrodružný
Prostředí: Araluen
Počet stran: cca 270
Úryvek: Tentokrát to bylo se sehnáním úryvku poněkud horší, ale měl by se objevit zde.
Mé hodnocení:
DĚJ
K Hraničářovu učni jsem se dostala především kvůli kamarádky doporučení, i když si troufnu říct, že v dnešní době tato kniha nejspíš patří mezi známější a poměrně oblíbenou literaturu. Zpočátku jsem se jí bránila, obávala jsem se toho, že se bude jednat o další knížku na základě Pána prstenů, středověku a rytířů s přidáním špetky pohádky a nějakých těch nestvůr. To jsem se ale parádně přepočítala.

Prvních pár kapitol bylo předvídajících, jak už stojí v samotné anotaci, jednalo se zde především o rozdělení učňů a školení. Jakmile se ale děj trochu rozjel, což netrvalo zas tak dlouho, musím smekat kloubouk dolů, protože tenhle výtvor to je skutečně něco. Jednoho večera jsem si k ní sedla, že si přečtu pár stránek, ale než jsem se nadála, bylo už dost dlouho po půlnoci a kniha na mém klíně takřka dočtená do konce. V ději jsem nenašla snad jediné slabé místo, neuvěřitelně mě fascinovalo, jak do sebe všechno zapadalo, a přestože se zde vyskytovaly i úseky, ve kterých se odehrávalo pouze putování nebo něco podobného, co by bylo za normálních okolností vcelku nezáživné, autor čtenáře nenechá ani na okamžik odtrhnout pozornost. Vždycky se našlo něco, co mě donutilo číst dál, ještě kousek, ještě malou chvilku. Přestože svou podstatou se jedná o pohádku, bylo úžasné v tom vidět ty prvky z reality, ať už se jednalo o klasické lidské city a stavy nebo o šikanu a tak dále, jak je vidět ve všech dobách i světech mají lidé cosi společného.
Celé dějství se odherálo v poměrně dlouhém časovém intervalu, který byl zaznamenán s úžasnou vyvážeností - nic se zbytečně netáhlo, ale zároveň ani nebylo potřeba skákat zběsile od jedné věci k druhé. Snad u žádné jiné knihy, co jsme kdy četla, jsem se tolik nezasmála a nezaznamenala jsem tak velké množství povedených hlášek. To je jeden z dalších důvodů, proč jsme hned skočila po dalším dílu, k čemuž přihrával i ladný závěr celé knihy.

POSTAVY
Will - Will, sirotek vyrůstající v opatrovně, od malička toužící stát se slavným rytířem jako jeho otec. Kvůli svému vzrůstu se mu tento sen nepslní, později ovšem zjistí, že v něm dřímají úplně jiné schopnosti a vrhá se střemhlav do nebezpečného života hraničářského učně. Ačkoliv je hlavní postava tentokrát druhého pohlaví, i přesto jsem se s ní brzy zžila. Je to přemýšlivý člověk, který přestože o sobě pochybuje, dokáže se nakonec brzy stát dobrým ve svém oboru. Jeho zvědavost chápu, občas mi ale trochu lezla na nervy, i když jsem sama byla zvědavá.

Halt - Halta jsem si v tomto díle oblíbila asi nejvíc ze všech postav, ne snad, že by se zatím můj názor na něj nějak změnil, ale napříkald v druhém díle mu nebyl dán moc velký prostor a tak jsem si mohla do pole pozornosti umístit více jiné postavy, ale to už předbíhám. Jeho hlášky jsem si zamilovala okamžitě, později už dokonce ani nemusel mluvit, abych se některým jeho gestům smála. Skutečně pozoruhodně vymyšlená postava. Celé Rozvaliny jsem si myslela, i když vím, že je to vzhledem ke knize nereálné, že Halt bude nakonec Willův otec nebo bude mít při nejmenším s jeho otcem něco společného. Pravdu jsem sice neměla, ale aspoň u toho posledního bodu jsem se trefila!

Horác - Ze začátku mi připadal hrozně nafoukaný a z nějakých, možná nepochopitelných. důvodů jsem ho neměla zrovna dvakrát v lásce. Jak se ale ukázalo, postupem času se o dost změnil, jak zapříčinila bojová škola i vývoj osobnosti jako takový a tak se přeci jen stalo, že u konce knihy jsem si ho oblíbila také.

Gilan - Osoba, která mi toho v prvním díle moc neřekla, i přesto mi ale připadala neuvěřitelně sympatická. V druhém díle je možnost poznat Gila o dost víc, momentálně je to má nejoblíbenější postava. Stejně jako Halt, což je zapříčiněno nejspíš tak trochu tím, že je to jeho bývalý žák, má úžasné hlášky a nejednou jsem doslova vyprskla nahlas smíchy. Musím poznamenat, že jeho podstata a povaha jsou skvěle vymyšlené!

STYL PSANÍ
John Flanagan patří bezpochyby mezi jednoho z mých nejoblíbenějších autorů a jeho práce je jedna z nejlepších, co jsem kdy četla. Obdivuji styl spaní, konečně se taky jednou nejedná o ichformu, což sice není na škodu a já sama píšu nejčastěji taktéž z pohledu hlavní postavy, jenže změna je život a možnost procítění a vyjádření pocitů všech postav, kterou tato forma nabízí, je více než lákavá a v tomto případě i skvěle využitá.
Jak už jsem se zmiňovala nahoře, hodně dlouho, pokud vůbec, jsem se nesetkala s knihou, u které bych se tolik nasmála, zároveň ale obsahuje i poměrně důležitá a závažná témata. Styl psaní tohoto spisovatele mi sedl opravdu ukázkově, nemohla jsem se od četby vůbec odtrhnout - a to mi věřte, že něco podobného neříkám na počkání, ba naopak čtu jen velmi zřídka.

OBÁLKA
Obálka je asi jedna z prvních věcí, která čtenáře zaujme a jinak to nebylo ani u mne. Moc se mi líbí ta kompozice, Will vypadá pěkně a lesy s rozpadlinami zahalené v mlžném oparu, to celé pod tmavšími barvami, no zkrátka báječná kombinace. Nic tam nechybí a zároveň se nedá říct, že by obal snad působil přeplácaně. Můžeme být puntičkáři a říci, že Will na obrázku nevypadá na patnáct, ale to už jsou skutečně jen nepodstatné detaily. U mě je tedy za obálku plný počet.

CELKOVÉ HODNOCENÍ
Kniha Hraničářův učeň může na někoho působit jako nově převzaná verze klasické fantazy literatury inspirované Tolkienem nebo někým podobným, zahaleném pod roušky pohádkovosti. Nenechte se však zmást, kniha přináší úplně nový pohled na věc a originální, ačkoliv i trošku klasický, příběh, který neurazí ani starší čtenáře. Vše doplněno vtipnými hláškami a napsáno mistrovským stylem Johna Flanagana. Osobně vám mohu knížku jedině doporučit, veřte mi, že jakmile se do ní jednou začtete, už vás nepustí, dokud nedočtete zbylých jedenáct dílů!

Celkově knihu hodnotím:
(99%)

Obálku hodnotím: